Vähennä turhan sokerin määrää

sugar

Vaikka urheilijalle on tarpeellista saada paljon hiilihydraatteja, turhaa sokeria saadaan usein liikaa ja se on epäterveellistä. Tästä syystä kannattaakin vähentää epäterveellisen sokerin määrää ja pyrkiä korvaamaan se terveellisemmillä vaihtoehdoilla. Näin saatat jopa jaksaa paljon paremmin, vaikka saisitkin vähemmän energiaa, kuin aikaisemmin. Sokeri kun saattaa väsyttää samaan aikaan kuin antaa energiaa.

Sokerista pitäisi saada vain noin 10% päivän energiantarpeesta ja tämä määrä ylitetään usein todella helposti, moninkertaisesti. Liika sokeri onkin epäterveellistä ja sitä kannattaa pyrkiä välttämään mahdollisuuksien mukaan, koska yleensä sitä kuitenkin saadaan tarpeeksi, ihan huomaamatta, muun ruoan ja syötävän mukana.

 

Vähennä sokerin määrää pikkuhiljaa

Jos sokerin pois jättäminen tai kerralla paljon vähentäminen tuntuu hankalalta, kannattaa vähentää sokeria pikkuhiljaa asteittain. On helpompaa vähentää sokerin määrää pikkuhiljaa, kuin kerralla. Esimerkiksi laittamalla kahviin lusikallisen sijaan kolme neljäsosaa ja muutaman kerran jälkeen vain puoli lusikallista, totut helposti makuun, etkä välttämättä huomaa eroa. Tätä asteittaista vähentämistä kannattaa käyttää kaikessa missä koet saavasi tarpeettoman suuren määrän turhaa sokeria.

Vähennä sokerin määrää pikkuhiljaa

Kasvikset ovat terveellisiä ja niissä on paljon vitamiineja, joita varsinkin kasvava nuori tarvitsee. Kasvikset ja vihannekset voivat olla herkullisia ja niiden kanssa voi syödä myös vähän epäterveellisiä lisukkeita. Esimerkiksi dippailla kasviksia erilaisiin dippeihin tai kastaa mansikoita suklaaseen. Fiskars saksien avulla saat helposti pilkottua sopivan kokoisiksi suupaloiksi kaikki kasvikset ja vihannekset ja herkuteltua terveellisemmin.

Lisää marjoja vähäsokerisiin vaihtoehtoihin

Maustetun ja paljon sokeria sisältävien vaihtoehtojen sijaan voit esimerkiksi maustamattomaan jogurttiin lisätä marjoja. Vaihdellen eri marjoja et kyllästy niihin ja varmasti nautit joka kerta, saaden virkistäviä vitamiineja ja ravintoaineita, joita kehosi tarvitsee. Näin vähennät helposti saamaasi sokerin määrää ja saat syötyä huimasti terveellisemmin.